Liv Strömquist : konsten att samla ihop Sigmund Freud, Whitney Houston och serieteckning

Svenska Institutet i Paris har bjudit in den svenska serietecknaren Liv Strömquist för en utställning om hennes politiska verk. Född 1978 i Malmö blev hon tidigt politiskt engagerad och intresserad av sociala ämnen som könsroller, relationer mellan män och kvinnor och maktförhållande i samhället. Att vara feminist är ingenting konstigt i Sverige, men att en feministisk tecknare fick så mycket uppmärksamhet inom serieteckning – en konst som fortfarande är alltför mycket dominerad av män – är ganska märkligt. Anaïs, Mathis och Dáša besökte utställningen och kommer att visa vad som gör hennes konst så speciell och varför hon har blivit så populär.

anais-dasa-mathis

Dáša fokuserar på utställningens huvudtema: « Den består av två rum där teckningar tagna ur konstnärens böcker presenteras. I första delen kan man titta på en biografisk video i vilken Strömquist förklarar sin stil, när hon har blivit feminist, och särskilt sina erfarenheter som ledde fram till att hon har blivit den konstnär hon är. Hon betonar att humor spelar en jätteviktig roll i hennes verk eftersom det kan vara svårt att närma sig vissa seriösa ämnen som ibland uppfattas på ett kritiskt sätt, som till exempel feminism eller könsrollstema. Med lite humor blir det enklare att uttala sig till och med om obehagliga problem enligt henne. »

liv-stromquist

Mathis tillägger att « när Liv Strömquist blir tillfrågad om hur hon jobbar förklarar hon att manuset kommer först: ‘Jag jobbar rätt länge med manuset och ändrar, och flyttar, och pillar, men efter att manuset är klart ritar jag teckningarna ganska fort.’ Det här betonar att texten är åtminstone lika viktig som teckningarna i hennes serier. Liv Strömquist anser även att man egentligen inte behöver kunna rita för att bli serietecknare. »

I andra delen av utställningen kan man lyssna på en radioskiva där Strömquist berättar om hur och varför hon skapade sina mensserier. Hon förklarar att hon en gång träffade en serietecknare som sade till henne att han inte gillade kvinnor som tecknar, eftersom de bara pratar om mens. « Hon funderade på det och blev arg, eftersom det inte var sant. Hon kom på att nästan ingen pratar om mens varken i konstsamhället eller i andra kulturella sällskap. Därför bestämde hon sig för att uttala sig om mens via sina målningar och tecknade serier. Hon föreslår att vi borde prata om det här och framföra att kvinnor är jämställda mänskliga varelser, även om det faktiskt finns många olika skillnader mellan oss » betonar Dáša.

Enligt Mathis är mens ett tema som tydligen intresserar Liv Strömquist och som återkommer genom utställningen : « Ett halvt rum ägnas även åt mens. I det lilla rummet, målat i rött för tillfället, sitter isprinsessan på väggen, en teckning som visar en konståkerska med en mensfläck på sina trosor. Liv Strömquist använder konståkerskan som en symbol för den ytliga femininiteten. Men sitt diadem och glittrande åtsittande kläder föreställer hon det patriarkala samhällets kvinnliga ideal. Men för att gå emot den här bilden har tecknaren målat en röd fläck på isprinsessans trosor och påstår att mens är den yttersta symbolen för kvinnlighet. »

isprinsessan

Men Liv Strömquists serier handlar inte bara om kändisar utan också om mer « seriösa » ämnen : « Jag försöker förklara akademiska, svåra teorier eller resonemang på ett mer lättillgängligt sätt » säger konstnären. Då ritar hon särskilt historiska figurer, bland annat kända män som har intresserat sig alltför mycket för kvinnornas kön. Detta leder till roliga serier där exempelvis Sigmund Freud och Wilhelm Fliess blir anklagade och förlöjligade för sin teori om mens. De påstod att kvinnors genitalier var på något sätt sammankopplade med deras näsa. För att bevisa teorin opererade de näsan på en kvinna som lede av mensvärk. Men kirurgin blev en katastrof: hennes ansikte blev förstört och mensvärk försvann inte.

« Just att Liv Strömquist bestämmer sig för att sprida sina politiska idéer genom seriegenren – en populär konst – är en politisk aktion » poängterar Mathis. « När man går omkring på utställningen märker man att hon är intresserad av den populära kulturen som hon använder för att avslöja orättvisor eller hylla personer som inspirerar henne. Genom Whitney Houstons kärlekshistoria med Bobby Brown förklarar Strömquist varför en kvinna stannar hos en man som föraktar och slår henne. Hon med andra ord exemplifierar psykologiska eller sociala beteenden i popstjärnors liv. »

mathis-framfor-wall-of-femme

Dáša fortsätter med Strömquists andra stora ämne: « Hon hävdar att i allmänhet visar män inte sina känslor så ofta som kvinnor. Enligt en undervisning skulle barn prata snarare med mammor, kompisar, någon annan eller ingen än med pappor om sina känslor. Liv anser detta som ett stort problem med könsroller som skapas redan när vi är små barn. Hon utvecklar denna idé i flera böcker som ligger på soffbordet i utställningen, och som är skrivna av internationella klassiker som anser kvinnor som ojämlika. Bland dessa böcker finns det också en bok för barn som handlar om den sexualundervisningen, där det kvinnliga könet beskrivs som ett hål. Det är någonting skandalöst enligt Strömquist, eftersom just denna attityd skapar fördomar emot tjejer och kvinnor och är anledningen till felaktiga tankar som att kvinnor är ojämlika till män. »

Anaïs utvecklar detta ämne med konstnärens bok Prins Charles känsla: « Boken är presenterad som ‘en historisk och komisk granskning av den romantiska kärleken som samhällsfenomen’ och börjar med en dialog mellan Prins Charles och Diana:

Diana : Are you in love?
Charles : Yes… Whatever « love » means.

Baksidestexten frågar « What is love? » Det är precis frågan Liv Strömquist försöker svara på genom att förklara vad hon tycker och hur hon kom fram till dessa förklaringar. Boken är fylld med statistik och faktiska referenser som gör hennes arbete samt hennes antaganden inte bara roliga och informativa utan också seriösa och trovärdiga. Hennes verk samlar viktig och äkta information som har att göra med vårt samhälles sätt att fungera.

liv-stromquists-utstallning

Konstnären ägnar en del av sin bok åt hur kvinnorna brukar uppleva kärleken, hur de känner sig och vad de tänker i vanliga situationer. Ett enkelt och roligt sätt hon hittade på att illustrera sin idé är att använda Whitney Houstons I’ll always love you. Liv Strömquist understryker skillnaden mellan män och kvinnors erfarenhet av kärlek och kärleksförhållanden. Hon binder samman kärlek och hat, medlidande och skuld medan hon driver lite med bilden av den depressiva och desperata tjejen som är förälskad i en ‘ful crackpundare’. Det blir en rolig överdriven berättelse som ändå pekar på situationer som alla kvinnor mer eller mindre har upplevt, även Whitney.

Liv Strömquist berör teman hur kvinnor domineras av män på många områden, inklusive i kärleksförhållanden. I första historien avslöjar författaren männen som på ett eller annat sätt stöttar social splittring mellan män och kvinnor. Serier som Alla älskar Raymond eller Charlie Sheens Två och en halv män till exempel tolkas oftast av publiken som humoristiska medan de stödjer sexism, klichéer och brist på jämlikhet. »

Strömquists utställning påminner oss om att män tidigare inte var särskilt vördsamma mot kvinnor, något som inte är helt borta idag heller. Hon bevisar att feminism inte bara behöver utövas av kvinnor utan också av barn och män själva. Hennes verk är spännande, roligt och attraktivt vilket är, tycker vi, ett bra sätt att prata om tabun och ytterligare förändra situationen.

fuck-off-for-evigt

Anaïs Eyraud, och Mathis Ferroussier.

Publicités

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s